ממשיכים את המסע אחר מאפה השמרים המושלם

ממשיכים את המסע אחר מאפה השמרים המושלם >>

The Goodies of life

ישירות למייל שלך:

  1. חובה להזין

יערות קסומים הנשפכים אל מי טורקיז, איים בתולים, עיירות עתיקות, תוצרת מקומית משובחת, שווקי פשפשים קטנים, שלווה ממכרת וניחוח לבנדר באוויר - זוהר מור במסע מצולם בחוף הים האדריאטי.

קרואטיה היא המקום הבא שאתם בהחלט צריכים לבקר בו. במרחק טיסה קצרצר תמצאו יעד מפתיע ופוטוגני שישאיר לכם טעם לעוד. קו חוף עצום וכמות לא הגיונית של איים (מעל אלף!) הופכים אותה לגן עדן עלי אדמות.

 

גגותיה הציורים של העיירה מוטובון (Motovun)גגותיה הציורים של העיירה מוטובון (Motovun)


רצועת החוף מעוטרת באינסוף עיירות ציוריות וכפרי דייגים אותנטיים כך שלא משנה במי מאזורי החוף תבחרו לטייל, מובטחת לכם חופשה צבעונית המשלבת נופים מרהיבים, טבע פראי, מבצרים וארמונות, אגמים ולגונות וכמובן אתרי היסטוריה ועיירות עתיקות.


קו החוף הקרואטי עשיר בניגודים מעניינים, תזכורת לעובדה שעמים רבים שלטו בו בתקופה זו או אחרת. הרומאים, האוסטרו-הונגרים, העות'מנים והונציאנים, כל אחד מהם השאיר את חותמו אם זה בארכיטקטורה, בקולינריה, במוזיקה בתרבות וכמובן בשפה. זוהי אירופה האהובה במיטבה בתיבול ים-תיכוני מענג.

 

אסתטיקה כובשת: פינה בעיירה פאזין (Pazin), אינסוף גוונים של טורקיז באי קורצ'ולה (Korcula)אסתטיקה כובשת: פינה בעיירה פאזין (Pazin), אינסוף גוונים של טורקיז באי קורצ'ולה (Korcula)

 

רצועת החוף הארוכה של קרואטיה נחלקת לשלושה חבלים: הדרומי ביותר נקרא דלמטיה, האמצעי קווארנר והאחרון והצפוני נקרא איסטריה. לכל אחד מהם טבע אופייני לאיזור, מטבח מקומי וגם מנטליות ודיאלקט שונים. אני ממליצה בתכנון הטיול להתמקד באיזור מסויים ולחקור אותו לאט ובהנאה צרופה. לכל חבל האיים השייכים לו והם מחוברים ביניהם באמצעות רשת מעבורות נוחה.

 

נחמד וכדאי להשכיר רכב ולטייל בקצב הנוח לכם לאורך החוף (ולא דרך הכביש המהיר) ולעצור היכן שמתחשק. הדרכים רצופות בהפתעות: מנשים מקומיות בצדי הדרכים שמוכרות שלל אורגני ויומי מהגינה הפרטית שלהן ולעיתים אף רטבים וריבות, עד מסעדות בחוות פרטיות המגישות מנות טריות במחירים נוחים, ושאר כפרים קטנטנים או חופים סודיים, כאלה שאינם מוזכרים במדריכי הטיולים הרשמיים.

 

נוף טיפוסי בחבל קוורנר (Kvarner)נוף טיפוסי בחבל קוורנר (Kvarner)

 

מדוברובניק הדרומית ועד לגבול הצפוני עם איטליה, תוכלו לשטוף את העיניים בנופים מגוונים ויוצאי דופן ביופיים וגם לבקר בלא פחות משבע שמורות טבע מהפנטות הפזורות לאורך החוף. "למרבה המזל", המלחמה האחרונה באזור גרמה לכך שכל התעשייה במדינה נפגעה קשות ולא שוקמה, כך שקרואטיה הפכה מכורך הנסיבות לריאה הירוקה ביותר של אירופה, ללא כל זיהום אוויר, עם ים צלול, אגמים נקיים ומי ברז ראויים ואפילו בריאים לשתייה!

 

בתי קפה בעיירה שיבניק (Sibenik)בתי קפה בעיירה שיבניק (Sibenik)

 

החלק העתיק הוא הלב הפועם של כל עיירה על רצועת החוף. שם נמצאות כל המסעדות, החנויות וגם מקומות הלינה. שיטוט ברחובות העיירות העתיקות מבטיח לכם הליכה איטית בתוך מבוכי סמטאות צרות ומפותלות, שופעות בפינות חמד. סמטאות כאלה שנעים ואפילו כדאי ללכת בהן לאיבוד, חלקן גולשות ממש הישר אל תוך הים. בין הבתים העתיקים פזורות גלריות רבות בהן ניתן למצוא את עבודותיהם של אמנים מקומיים, רובן ברוח הים התיכון. כביסה מתנפנפת, חלונות עץ ישנים המעוטרים בבדי תחרה וניחוחות רוזמרין ודגים באוויר יפגשו אתכם כמעט בכל מקום.

 

דובדבנים בשוק המקומי בעיר ספליט (Split), בית באי קורצ'ולה (Korcula)דובדבנים בשוק המקומי בעיר ספליט (Split)

 

מבט מהמעבורת אל האי בראץ' (Brac)מבט מהמעבורת אל האי בראץ' (Brac)

 

לישון בלב עיר העתיקה בבית אבן אותנטי, ולהתעורר עם קולות פעמוני הכנסייה וקריאות השחפים זו חוויה בפני עצמה. תוכלו בקלות למצוא דירות להשכרה בבניינים פרטיים בכל עיר עתיקה. אם אתם מתכוונים לישון מחוץ למרכז העניינים, קיים מגוון רחב של אפשרויות לינה כמו למשל, אירוח בוילה אוסטרו-הונגרית עתיקה עם מדרגות שגולשות אל תוך הים, או אם אתם הרפתקנים במיוחד, השכרת דירה במגדלור על אי!

 

במרכז כל עיירה נמצא שוק האוכל המקומי, שם תמיד אפשר למצוא את התוצרת המשובחת ביותר לרוב מחצרותיהן של סבתות חייכניות וכמובן שוק דגים טריים. כיף במיוחד לקנות מצרכים ולבשל לעצמכם ארוחת צהריים מכל הטוב הזה. ואם תהיו ברי מזל, תספיקו לבקר גם בשוק פשפשים קטן ומקומי, אשר יפעל לרוב בימי ראשון.

 

לאורך הנמל, מלבד בריזה נעימה, ניתן למצוא נשים מבוגרות שרוקמות בשיטות מסורתיות והן מוכרות את פרי עמלן. ילדים קטנים יושבים גם הם ומוכרים צדפות ודייגים מתקנים רשתות בגווני ארגמן מרהיבים.

בכל מקום ניתן להשכיר סירה ולשוט באופן עצמאי או להצטרף לשיט קסום בקבוצות קטנות.

 

חלון פרחוני בעיירה פורץ' (Porec), נערות מפטפטות על גלידה בעיר ספליט (Split)חלון פרחוני בעיירה פורץ' (Porec)

 

חוף סודי בעיירה ורבניק, באי קרק (Vrbnik, Krk)חוף סודי בעיירה ורבניק, באי קרק (Vrbnik, Krk)


עוד בילוי מומלץ בעיניי הוא להשכיר אופניים ולרכב לאורך הים. מידי פעם תיתקלו בכנסייה קטנה ועתיקה או בית קפה קטן שם תוכלו לעצור לארוחה קלה.

 

קאפלה צבעונית בסימטה סודית, באי בראץ' (Brac), אחת מיני רבות בקרואטיה.קאפלה צבעונית בסימטה סודית, באי בראץ' (Brac), אחת מיני רבות בקרואטיה.

 

במהלך הקיץ קרואטיה מארחת מאות פסטיבלים בינלאומיים ומקומיים מעולים של סרטים, מוזיקה ריקודים וכמובן גם מסיבות חוף. בערב המאוחר העיירות משנות את פניהן, בתי הקפה והברים מתמלאים עד אפס מקום וברחובות תוכלו ליהנות ממופעי רחוב, תערוכות פתוחות קונצרטים ועוד.

 

גגות הרעפים הציוריים בעיירה באקר (Bakar)גגות הרעפים הציוריים בעיירה באקר (Bakar)

 

דלת כניסה עתיקה, חופן חמוציות בשוק המקומי, העיירה רוביני  (Rovinj)דלת כניסה עתיקה, חופן חמוציות בשוק המקומי, העיירה רוביני (Rovinj)

 

במסעדות מגישים אוכל בסגנון איטלקי ברובו, בשילוב מנות בשריות מסורתיות מהיבשת. אוהבי הדגים ופירות הים ימצאו היצע רחב מאד ולא יקר של מנות טריות מהים כאשר המטבח מבוסס על שמן זית, רוזמרין, שום פטרוזיליה ויין - כולם מגידולים מקומיים. הצמחונים יתקשו מעט לאתר מנות יצירתיות מלבד פיצות ופסטות, אבל נדמה לי שהנופים הקסומים מפצים על הכל. לא כדאי להתפתות למסעדות הממוקמות על הטיילת אלא לכתת רגליים אל תוך הסמטאות הרבות והמפותלות - המסעדות האיכותיות ביותר נמצאות שם.

 

מבט מחלון המכונית, חבל קוורנר (Kvarner)מבט מחלון המכונית, חבל קוורנר (Kvarner)

 

קרואטיה לא חזקה בשופינג, אבל כן תוכלו למצוא פה טקסטיל מסורתי בעבודת-יד ומיני אוכל נפלאים שתוכלו לקחת איתכם הביתה כמו שמן זית, גבינות, יינות, מאפים, ריבות (מומלצת במיוחד: ריבת לבנדר ותאנים!) והמשקה האלכוהולי הלאומי המבוסס על פירות: ראקייה.

 

 ילדונת בנמל העיירה פורץ' (Porec), בית-מלון באי חוואר (Hvar)ילדונת בנמל העיירה פורץ' (Porec), בית-מלון באי חוואר (Hvar)

 

התקופה הטובה ביותר בשנה לטייל בקרואטיה היא בקיץ וזו מדינה נפלאה לכל סוג טיול עליו תחלמו. טיול זוגי ורומנטי, טיול משפחתי עם ילדים קטנים, טיול אקסטרים הכולל הפלגה בין איים קסומים ועוד ועוד מגוון אפשרויות.
לכן, אני ממליצה בחום לשמור את הכתבה הזאת במקום בטוח ובעוד כמה חודשים כאשר תתחילו לתכנן את חופשת הקיץ שלכם - תשקלו גם את היעד המיוחד הזה. מבטיחה לכם הנאה מרובה.

 

בית באי קורצ'ולה (Korcula)בית באי קורצ'ולה (Korcula)

 

שקיעה  רומנטית בעיירה רוביני (Rovinj), ילד מקומי מוכר צדפות באי צרס (Cres)שקיעה רומנטית בעיירה רוביני (Rovinj), ילד מקומי מוכר צדפות באי צרס (Cres)

 

ילדות במלבושים מסורתיים, האי מאלי-לושין (Mali Losinj)ילדות במלבושים מסורתיים, האי מאלי-לושין (Mali Losinj)

 

העיירה רוביני (Rovinj)העיירה רוביני (Rovinj)

 

ארוחת צהריים משובחת במסעדה משפחתית באי חוואר (Hvar)ארוחת צהריים משובחת במסעדה משפחתית באי חוואר (Hvar)

 

חנות אקולוגית לתוצרת מקומית, באי קורצ'ולה (Korcula)חנות אקולוגית לתוצרת מקומית, באי קורצ'ולה (Korcula)

 

רוקמת תחרה מקומית (התחרה בקרואטיה מוגנת ע"י אונסק"ו) בדוברובניק (Dubrovnik), בית מלון עתיק על שפת הנהר בעיירה אומיש (Omis)רוקמת תחרה מקומית (התחרה בקרואטיה מוגנת ע"י אונסק"ו) בדוברובניק (Dubrovnik), בית מלון עתיק על שפת הנהר בעיירה אומיש (Omis)

 

חנות אקולוגית של תוצרת מקומית באי קורצ'ולה (Korcula)חנות אקולוגית של תוצרת מקומית באי קורצ'ולה (Korcula)

 

בית קפה בעיירה שיבניק (Sibenik)בית קפה בעיירה שיבניק (Sibenik)

 

ילדה מציצה מחלון בעיר העתיקה, רוביני (Rovinj)ילדה מציצה מחלון בעיר העתיקה, רוביני (Rovinj)

 

ילדים על חוף הים באי חוואר (Hvar)ילדים על חוף הים באי חוואר (Hvar)

 

גלריית אמנים מקומיים באי חוואר (Hvar), בחורה בחלון בעיירה זאדר (Zadar)גלריית אמנים מקומיים באי חוואר (Hvar), בחורה בחלון בעיירה זאדר (Zadar)

 

כנסייה בת חמש מאות שנה בעיירה הקטנטנה באלהשלל משוק הפשפשים בעיירה פורץ' (Porec)

 

דירות להשכרה על הטיילת בעיירה רוביני (Rovinj), דלת עתיקה בעיר ספליט (Split)דירות להשכרה על הטיילת בעיירה רוביני (Rovinj), דלת עתיקה בעיר ספליט (Split)

 

בית באי בראץ' (Brac)בית באי בראץ' (Brac)

 

 

גגות העיירה אומיש (Omis)גגות העיירה אומיש (Omis)

 

פינת חמד באי חוואר (Hvar), השוק המקומי בעיר הנמל ספליט (Split)פינת חמד באי חוואר (Hvar), השוק המקומי בעיר הנמל ספליט (Split)

 

עיירה שהיא אגדה. מבט מהפנט אל העיירה מוטובון (Motovun)עיירה שהיא אגדה. מבט מהפנט אל העיירה מוטובון (Motovun)

 

גלריית אמנות מקומית באי חוואר (Hvar), סמטאות העיירה רוביני (Rovinj)גלריית אמנות מקומית באי חוואר (Hvar), סמטאות העיירה רוביני (Rovinj)

 

כל התמונות צולמו ע"י זוהר מור.

 

זוהר מור, צלמת, מעצבת ויוצרת.
מתגוררת בשנים האחרונות על קו קרואטיה- תל אביב, שם סופגת השראה רבה ליצירתה.

מוזמנים להציץ בעבודותיה, כאן.

e-max.it: your social media marketing partner

כתבות נוספות שתאהבו לקרוא:

something good to watch

KM A2G HaimAfriat

radar rashi traveling heb